مدیریت کودکان استثنایی

فنون مدیریت

تجربیات

 

 

عنوان:                       

 

گزارشی از تجربیات

28سال اشتغال در

سازمان آموزش وپرورش

 

 

 

 

 

 

 

مشخصات کلی:

 

نام ونام خانوادگی:حبیب اله مسلمی

کد پرسنلی: 25569710

میزان تحصیلات:کارشناسی

رشته تحصیلی:علوم اجتماعی

نام آموزشگاه:استثنایی میلاد

استان:اصفهان

شهرستان:دهاقان

 

 

 

سال تحصیلی:91-90

 

 

 

به سنگ تراشی که روی سنگی ضربه می زند نگاه کنید.شاید 100بار،ضربه ها روی سنگ فرود آیند، بدون این که حاصلی  داشته باشند. اما در ضربه ی صد ویکمی ، سنگ نصف می شود. و من می دانم ،این آخرین ضربه نیست که سنگ را دو نیم می کند،بلکه این امر نتیجه ی تلاشی است که از ابتدا صورت گرفته است                                 

ژاکوپ ای.ریس      

 

 

 

مقدمه:

اینجانب حبیب اله مسلمی دارای کد پرسنلی 25569710 با 28 سال سابقه کار به شرح 5سال تدریس در کلاس درس، 3سال معاونت آموزشگاه و14سال مديريت در آموزشگاه استثنایی میلاد دهاقان مشغول به كار بوده ام.در طول این سال ها همیشه سعی کرده ام با ظاهری مرتب و آراسته ومناسب در محیط کار حاضر شوم سعی کرده ام همیشه چهره ی خندان ورفتاری متواضع ودر عین حال مقتدرداشته باشم چزن لبخند مدیر در همان ساعات اولیه روز انرژی مثبت را به همکاران وسپس به دانش آموزان منتقل می کند.صبح،قبل از همه ی همکاران و دانش آموزان در مدرسه حاضر می شوم و رفت وآمد دانش آموزان را کنترل می کنم هرگزضعف همکارم را در جمع بازگو نمی کنم وبرعکس نقاط قوت همکارانم را در جمع وشورا ها بیان می کنم.در جلسات شورا ها به نقطه نظرات همکاران با دقت گوش می کنم وبه آن ها پاسخ می دهم . کتاب ها ومجلاتی که در رابطه با کار مدیریت است را مطالعه می کنم وهمکارانم را هم به مطالعه وشرکت در مسابقات وکلاس های ضمن خدمت تشویق می کنم . اعتماد سازی را سرلوحه کار خود قرار داده ام وراجع به مسایل مدرسه شفاف سخن می گویم ولی با همه ی این ها کارم را بدون نقص نمی دانم وهمانطورکه حضرت علی می فرمایند:کاری که دست توست ،طعمه نیست،بلکه امانتی است بر گردن تو،امید آن دارم که امانتدارخوبی بوده باشم . در صفحه های بعد  بعضی از تجارب خودراکه درطول سال های اشتغال درپست مدیریت بدست آورده ام مطرح نموده ام.

 

بیان مساله:

يكي از وظايفي كه برعهده ي مديران مدارس مي باشد تشكيل شوراي مدرسه و انجمن اوليا و مربيان مدرسه است در آغاز مدیریت متوجه شدم همکارانم علاقه چندانی به برگزای این جلسلت ندارند وبا توجه به اهداف چهارگانه شورای معلمان1- اطلاع رساني 2- آموزش 3- تصميم سازي 4-تصميم گيري و برای اثر بخش کردن هرچه بیشترجلسات سعی شددرطول این سال های خدمت از راهکارهای زیراستفاده شود:

- زمان و موضوع جلسه به اطلاع کلیه همکاران رسانده می شد تا با مطالعه ي عميق و علمي ، خود فعالانه در جلسات شركت نمايند و به بار علمي جلسات بيفزايند .

- دخالت دادن كاركنان در امور جلسه باعث افزايش روحيه ي مسؤوليت پذيري و آگاهي

 هاي آنان شده و نسبت به پيگيري موضوعات مصوب مشاركت بيشتري از خودشان نشان مي دادند.

- ازبحث درباره ی موضوعات تکراری وخسته کننده خوداری شده ودرباره ی مطالب

آموزنده شامل روش های نوین تدریس ،آخرین یافته های تعلیم وتربیت ،روش های اعمال

انضباط ،مشکلات موردی آموزشگاه وبحث وگفتگو درباره ی امور جاری آموزشگاه

و.....صحبت شود

-به مشکلات همکاران گوش داده وسعی می شد برطرف شود

- دعوت از کارشناس وسخنران برای افزایش بار علمی وتنوع بخشی به جلسات 

- اعلام زمان وموضوع جلسه آینده در پایان هر جلسه

 

*چگونه بین کارکنان مدرسه خودهماهنگی وتوافق برقرار کردم؟

-داشتن یک شناخت نسبی از همکاران از طریق بررسی عملکرد آن ها

-اخذتصمیم گیری با نظر جمع وبا توجه به نیاز جمعی

- دادن فرصت به همکاران برای برقراری ارتباط وبازگو کردن خواسته ها ومشکلاتشان

- بازگو کردن نقاط قوت همکاران وتشویق به موقع آنان

- نسبت دادن موفقیت آموزشگاه به جمع

-برقراری امنیت وسلامت روانی در محیط کار

-ایجاد شرایط لازم برای بیان آزادانه ی نظرات

-پرهیز از مقایسه همکاران با یکدیگر

- برگزاری مراسم غیر رسمی مثل اردو های خانوادگی

- احساس برتری نکردن وساده برخورد کردن

- مشاوره با همکاران ورفع تعارض بین آن ها

- پرهیز از سخت گیری بی مورد وترویج روحیه انتقاد پذیری

-طراحی چگونگی اجرای برنامه ها به صورت گروهی

-بازگو کردن مشکلات برای همکاران

-توجه به تفاوت های فردی همکاران

 

 

 

*چگونه عملکرد معلمان را ارزیابی می کنم؟

-ارزشیابی از ظریق مشاهده:در طول سال تحصیلی به کلاس همکاران می روم ونحوه ی تدریس ورعایت بودجه بندی کتب،توجه به تفاوت های فردی،کلاسداری،استفاده از وسایل وروش های نوین تدریس،استفاده از انواع ارزشیابی هاو...بررسی می کنم ونتیجه رابه دور از هر گونه نظر شخصی وبا توجه به عملکرد معلم به او باز خورد می دهم.

- ارزشیلبی معلم توسط یکی از همکاران:از یکی ازهمکاران یا معاون یا مشاور آموزشگاه می خواهم تا کار همکار را بررسی کند این کار باعث می شود تعامل حرفه ای بین همکاران افزایش یابد.

-ارزشیابی معلم توسط خودش:ملاک ها را در اختیار همکار می گذارم تا خودش را ارزیابی کند.

 

*چگونه اعتماد به نفس همکاران ودانش آموزان را افزایش دادم؟

-شرکت فعال دانش آموزان در مراسم صبحگاه

-مشارکت دانش آموزان در امر نظافت مدرسه یاتزیین سالن ،چیدن صندلی یا حتی بعضی از تعمیرات وسایل مدرسه

-تقسیم کار بین همکاران در برگزاری جشن ها وتفویض اختیار به آن ها

-نشان دادن توانمندی  های دانش آموزان وهمکاران بوسیله برگزاری نمایشگاه کار های عملی وهنر های دستی آن ها

-اجرای سرود توسط دانش آموزان در مراسم های عمومی اداره ی آموزش وپرزرش منطقه

- شرکت در نمایشگاه های کاردستی دانش آموزان عادی

- دعوت از مسؤلان مثل شهردار ،فرماندار،شورای شهر،امام جمعه و....به آموزشگاه به مناسبت روز جهانی معلولین

چگونه فرهنگ نماز رادر آموزشگاه ترویج دادم؟

خواندن آیات سوره ی حمد وتوحیدهمراه با ترجمه در مراسم صبحگاه توسط دانش آموزان

انجام وضوی همگانی ونظارت وتصحیح اشتباهات بچه ها

اجرای نماز جماعت در مدرسه

تشویق دانش آموزانی که تمام ارکان نماز را صحیح انجام می دهند

صحبت راجع به اهمیت نماز توسط روحانی در جلسات آموزش خانواده وجلب مشارکت خانواده با پر کردن فرم ماهانه نمازدر خانه توسط والدین

برگزاری جشن تکلیف برای دختران پایه ی سوم ابتدایی وپسران پایه ی سوم پیش حرفه ای آموزشگاه

 

*چگونه محیطی شاد وامن برای آموزش دانش آموزان ایجاد کردم؟

-توجه به رشد همه جانبه دانش آموزان بانظارت بر بهداشت ورعایت اصول تغذیه صحیح باهمکاری خانواده ها ،دعوت از کارشناس تغذیه،گرفتن تخفیف ویزیت اطبا جهت دانش آموزان بی بضاعت،معاینه دانش آموزان توسط پزشک در مدرسه وارجاع آن ها به دندانپزشک ومتخصصین مغز واعصاب

-اجرای برنامه تفریحی –آموزشی مثل اردو،بازدید ازاماکن وشاغل مختلف،برگزاری جشن ها به مناسبت آغاز سال تحصیلی ،اعیاد،دعوت از گروه های نمایشی وموسیقی مجاز،دعوت ازمداحان اهل بیت،دعوت از خانواده ها برای تعریف وقایع دوران انقلاب برای بچه ها،دعوت از سازمان آتشنشانی ،نیروی انتظامی و......

-بالا بردن سطح فنا آوری آموزشگاه به همراه تشویق معلمان برای استفاده از نرم افزار های آموزشی

-ایجاد هماهنگی بین خانواده ومدرسه برای افزایش خلاقیت دانش آموزان از طریق فعالیت های فوق برنامه

- برگزاری مراسم صبحگاه در ابتدای روز وتعین روزی در هفته به نام روز ورزش که در این روز به جای اجرای برنامه دانش آموزان نرمش و ورزش می کنند.

- رنگ آمیزی وایجاد فضایی سبزدر آموزشگاه

-خط کشی میدان های ورزشی واحداث جایگاه مناسب برای اجرای مراسم آغازین

-کاشتن گل در گلدان وبردن به کلاس ودادن مسؤلیت نگه داری از آن به خود دانش آموز

-تجهیز نمازخانه مدرسه

-احداث پارکینگ برای آموزشگاه

- رنگ زدن تخته ی آموزشی کلاس ها

-نصب کار های هنری دانش آموزان مثل قالی بافی در سالن مدرسه

-تجهیز کتابخانه ی مدرسه با بیش از 1300 جلد کتاب

-مکاتبه با مراکز وادارات عام المنفعه جهت کمک به دانش آموزان بی بضاعت

-تهیه لباس شب عید دانش آموزان باکمک خیرین وهمکاران

-برقراری سرویس ایاب وذهاب دانش آموزان حدالامکان رایگان ویا بانازل ترین قیمت برای دانش آموزان

-ارجاع دانش آموزان دچار اختلال تکلم ودارای مشکل حرکتی به گفتار درمان وکار درمان

-غنی سازی فرهنگ آموزش از طریق معرفی کتاب به همکاران جهت مطالعه واستفاده ی کاربردی در آموزش

برگزاری جلسات آموزش خانواده به صورت ماهانه،دعوت از کارشناس در جلسات ،نظرخواهی از والدین درباره ی نحوه ی برگزاری جلسات ،موضوع جلسه ،معرفی کارشناس و.....

 

 

چگونه نظم را در مدرس حاکم کردم؟

داشتن تقویم اجرایی وبرنامه ریزی دقیق ومشخص کردن اهداف آموزشی وپرورشی سال تحصیلی.حضرت علی(ع) می فرمایند:بهترین دلیل برکمال عقل،خوب برنامه ریزی کردن است

اجرای دقیق برنامه ها با توجه به برنامه ریزی

داشتن این نگرش که افزایش کیفیت مساوی است با نگرش مثبت +برنامه ی قوی

دادن مسؤلیت به دانش آموزان وهمکاران

بردن دانش آموزان به ورزشگاه ها ومحیط های بازمثل کوهپیمایی برای آموزش نظم اجتماعی

ایجاد رقابت انضباطی دربین دانش آموزان ومعرفی کلاس یا دانش آموز برتر به طور ماهانه

بیان قوانین وانتظارات آموزشگاه برای دانش آموزان وتوجیه آن ها در زمینه ی وظایفی که بر عهده دارند.

*چگونه درهزینه ها وسایرامورآموزشگاه آینده نگری می کنم؟

حضرت علی (ع) می فرمایند:خردمندترین مردم ،عاقبت اندیش ترین آن هاست.

تقلیل هزینه ها با سرلوحه قرار دادن فرهنگ صرفه جویی در کار خود وهمکاران ودانش آموزان

-قبل از خرید وسایل غیر مصرفی درباره ی قیمت آن استعلام می شود

-خرید از مراکز معتبر

-استفاده از کمک های مردمی

-پیش بینی نیروی انسانی وپیش بینی آمار دانش آموزان برای شروع یک سال تحصیلی

-تلاش برای جذب دانش آموزان نیازمندآموزش ویژه

-بررسی سؤالات برگه های ارزشیابی همکاران وبرگزاری ارزشیابی در مؤعدمقرر

-ایجاد فضای مناسب وخالی از اضطراب برای برگزاری آزمون ها

-اعلام به موقع نتایج آزمون به اداره وخانواده ها

-پیگیری وضعیت شغلی زاجتماعی دانش آموزان فارغ التحصیل وحدالامکان دادن مشاوره شغلی به آن ها

 

 

 

 

 

 

+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم فروردین 1391ساعت 6:58  توسط حبیب اله مسلمی  |